Poznaj wyniki raportu dotyczącego edukacji i świadomości klimatycznej

Jakie postawy wykazują uczniowie i nauczyciele wobec zmian klimatycznych i potrzeb edukacyjnych? O tym przeczytasz w raporcie powstałym w ramach projektu „Life After Coal – Wdrażanie Strategii Neutralności Klimatycznej Wielkopolska Wschodnia 2040”, który stanowi bezcenne źródło wiedzy na temat stanu edukacji klimatycznej w szkołach regionu dotkniętego transformacją energetyczną, jak i w całej Polsce.

Raport zatytułowany „Potrzeby edukacyjne i świadomość klimatyczna w szkołach Wielkopolski Wschodniej” objął ponad 650 uczniów i 300 nauczycieli, badając ich postawy wobec zmian klimatycznych oraz potrzeby edukacyjne w obliczu zamykania kopalń i elektrowni węglowych. 

Wyniki są niepokojące – nauczyciele wskazują na poważne braki w wiedzy uczniów dotyczącej kwestii klimatycznych i zrównoważonego rozwoju.

Oto kluczowe wnioski z raportu:

1. Braki w edukacji klimatycznej. Nauczyciele zgodnie twierdzą, że młodzież nie posiada wystarczającej wiedzy na temat zmian klimatycznych i ich konsekwencji, co wskazuje na pilną potrzebę wzmożenia działań edukacyjnych w tym obszarze.

2. Holistyczne podejście do edukacji ekologicznej. Nauczyciele wyrażają potrzebę szerszego podejścia do tematyki ekologicznej, integrującego różne przedmioty oraz codzienne życie szkolne, aby uczniowie mogli lepiej zrozumieć wyzwania związane z transformacją energetyczną.

3. Wsparcie dla nauczycieli. Badanie ujawnia także, że nauczyciele sami potrzebują wsparcia w postaci materiałów dydaktycznych oraz szkoleń, które pomogą im lepiej przygotować młodzież do zmieniającej się rzeczywistości.

Polska Zielona Sieć, która również brała udział w opracowaniu raportu, podkreśla jego znaczenie: „Raport stanowi bezcenne źródło wiedzy nt. stanu edukacji klimatycznej zarówno w szkołach regionów podlegających intensywnym zmianom związanym z zamykaniem kopalni i elektrowni węglowych, jak i w szkołach całej Polski”.

Jakie są potrzeby edukacyjne i jak nauczyciele widzą przyszłość edukacji klimatycznej?

Pełen raport zawiera szczegółowe analizy, które mogą być kluczowe zarówno dla nauczycieli, jak i decydentów odpowiedzialnych za kształtowanie polityki edukacyjnej i klimatycznej w Polsce. Wnioski z badań wskazują na pilną potrzebę działań, które pomogą zniwelować braki w wiedzy uczniów oraz lepiej przygotować przyszłe pokolenia do wyzwań klimatycznych.

Zapraszamy do lektury raportu, który w pełni przedstawia wyniki badań i wnioski!


08/10/2024

Sprawdź również:

Oficjalna inauguracja

Oficjalna inauguracja naszego programu!

Oficjalna inauguracja programu Life After Coal odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Udział w projekcie weźmie ponad 30 gmin. Głównym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w Wielkopolsce Wschodniej.

22/12/2022
Przeczytaj
Syndrom gotującej się żaby

Syndrom gotującej się żaby – czy przyzwyczajamy się do zmian klimatycznych?

Współczesny świat stoi w obliczu jednego z najpoważniejszych wyzwań – zmian klimatycznych. Układ klimatyczny Ziemi, będący dynamicznym i skomplikowanym systemem, podlega nieustannym przekształceniom.

03/10/2023
Przeczytaj

Za nami kolejne inspirujące szkolenie w Koninie.

25 lutego w Akademii Nauk Stosowanych w Koninie młodzi przedsiębiorcy mieli okazję uczestniczyć w szkoleniu „Innowacyjne Modele Biznesowe”, które poświęcone było skutecznemu projektowaniu i testowaniu modeli biznesowych. Wydarzenie stało się przestrzenią do ożywionej dyskusji, wymiany doświadczeń oraz transferu wiedzy pomiędzy uczestnikami a prowadzącymi. Spotkanie odbyło się w ramach projektu Life After Coal i cieszyło się […]

26/02/2025
Przeczytaj
Skip to content