Modernizacja budynków wielorodzinnych – najnowszy raport
O czym należy pamiętać podczas modernizacji budynków wielorodzinnych, skąd zdobyć finansowanie, jakie kroki warto wykonać oraz jak można podzielić działania termomodernizacyjne?
W czwartek 28 marca odbyła się debata z przedstawicielami 5 z 7 zaproszonych komitetów z tegorocznych wyborów samorządowych. To właśnie podczas niej dyskutowali na temat transportu w mieście oraz regionie, a także o technologiach nisko- i zero- emisyjnych.
Debatę można wciąż obejrzeć na YouTube i Facebooku, a poniżej znajduje się krótkie podsumowanie.
Pierwsza runda debaty dotyczyła transportu indywidualnego – ponad 70% spośród wybieranych środków transportu stanowią samochody. Pomimo tego, że coraz częściej pojawiają się wśród nich samochody elektryczne, to w mieście wciąż brakuje infrastruktury ładowania.
Samochody elektryczne są domeną osób mieszkających w domkach ze względu na łatwy dostęp do ładowania, co nie spotyka się niestety z przyjęciem wśród mieszkańców bloków. Powinniśmy jako miasto zadbać o tych mieszkańców, by także oni mieli łatwy dostęp do ładowarek” – zauważył Adam Gościniak, reprezentant komitetu Jakuba Eltmana – Wasz Konin.
Największymi barierami, jeżeli chodzi o elektromobilność jest sieć dostępności punktów ładowania – w Konine mamy tylko trzy takie punkty – podkreślił Maciej Nowicki, reprezentant komitetu Obywatele Konina.
Kolejna runda poruszyła problem komunikacji publicznej. Jak wskazali uczestnicy debaty Konin potrzebuje jakościowych połączeń, tak by obywatele mieli pewność, że mogą na komunikacji polegać. Pomóc w tym może system zarządzania ruchem, który na bieżąco będzie informował o godzinach przyjazdu autobusów. Ludzie korzystają z transportu publicznego, kiedy wiedzą że jest punktualny oraz czysty.
W trzeciej części debatanci skupili się na mikromobilności, czyli rowerach, hulajnogach oraz innych urządzeniach transportu osobistego. By bezpiecznie korzystać z takich środków transportu niezbędna jest rozbudowana i bezpieczna sieć dróg rowerowych, a także miejski system przejazdów.
W Koninie (…) droga rowerowa ma na przykład 500 metrów, nagle się kończy i trzeba zjechać na chodnik bądź na ruchliwą ulicę – zauważył Piotr Czerniejewski, reprezentant komitetu Otwarty Konin.
Przywołując przykład systemów miejskich działających w krajach skandynawskich, wskazał potrzebę powstania oferty roweru miejskiego w Koninie, rozszerzonego dodatkowo o rowery elektryczne.
Na koniec nadszedł czas na pytania od widzów. O to, jakimś środkiem transportu przyjechali na debatę kandydaci zapytał z sali Bartłomiej Kózka z Rowerowego Konina. Z odpowiedzi dowiedzieć się można było, że trzech gości na debatę przyjechało samochodami, jeden rowerem, a jeden skorzystał z transportu publicznego. Internauci dopytywali także o plany wydatkowania środków z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji na poprawę komunikacji regionalnej i koszty autobusów wodorowych.
Jak pokazała dyskusja, temat mobilności i potrzeba szukania skutecznych rozwiązań wyzwań komunikacyjnych miasta i okolic jest niewątpliwie istotny. Transport spaja miasto jak krwioobieg i sprawia, że funkcjonować i rozwijać mogą się także jego inne elementy.
Debata została zrealizowana przez Fundację Instytut Zielonej Przyszłości w ramach Kampanii informacyjno-edukacyjnej o elektromobilności #Elektryczna Wielkopolska w projekcie regionalnym LIFE AFTER COAL PL.
O czym należy pamiętać podczas modernizacji budynków wielorodzinnych, skąd zdobyć finansowanie, jakie kroki warto wykonać oraz jak można podzielić działania termomodernizacyjne?
27 czerwca br. odbyło się posiedzenie Komisji ds. Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych podczas której omówiono plany budowy elektrowni jądrowej w Pątnowie. W spotkaniu uczestniczyli parlamentarzyści, przedstawiciele rządu, ZE PAK, PGE Polskiej Grupy Energetycznej oraz Korea Hydro&Nuclear Power. W dyskusji wzięła udział także prof. UAM Dominika Narożna – członkini Zarządu Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego, który jest […]
„Droga do zatrudnienia po węglu” to unikalny program pomocy, w którego puli jest pawie 260 mln zł. Pieniądze trafią do pracowników energetyki konwencjonalnej oraz ich rodzin! Z programu mogą skorzystać obecni pracownicy koncernu ZE PAK S.A., byli pracownicy, którzy stracili zatrudnienie po 2018 r. oraz ich rodziny.