Elektryzująca debata o transporcie przyszłości w Koninie – podsumowanie
Jaką wizję transportu w Koninie mają przedstawiciele komitetów biorących udział w wyborach samorządowych? W jaki sposób Konin może stać się miastem przyszłości?
W czwartek 28 marca odbyła się debata z przedstawicielami 5 z 7 zaproszonych komitetów z tegorocznych wyborów samorządowych. To właśnie podczas niej dyskutowali na temat transportu w mieście oraz regionie, a także o technologiach nisko- i zero- emisyjnych.
Debatę można wciąż obejrzeć na YouTube i Facebooku, a poniżej znajduje się krótkie podsumowanie.
Pierwsza runda debaty dotyczyła transportu indywidualnego – ponad 70% spośród wybieranych środków transportu stanowią samochody. Pomimo tego, że coraz częściej pojawiają się wśród nich samochody elektryczne, to w mieście wciąż brakuje infrastruktury ładowania.
Samochody elektryczne są domeną osób mieszkających w domkach ze względu na łatwy dostęp do ładowania, co nie spotyka się niestety z przyjęciem wśród mieszkańców bloków. Powinniśmy jako miasto zadbać o tych mieszkańców, by także oni mieli łatwy dostęp do ładowarek” – zauważył Adam Gościniak, reprezentant komitetu Jakuba Eltmana – Wasz Konin.
Największymi barierami, jeżeli chodzi o elektromobilność jest sieć dostępności punktów ładowania – w Konine mamy tylko trzy takie punkty – podkreślił Maciej Nowicki, reprezentant komitetu Obywatele Konina.
Kolejna runda poruszyła problem komunikacji publicznej. Jak wskazali uczestnicy debaty Konin potrzebuje jakościowych połączeń, tak by obywatele mieli pewność, że mogą na komunikacji polegać. Pomóc w tym może system zarządzania ruchem, który na bieżąco będzie informował o godzinach przyjazdu autobusów. Ludzie korzystają z transportu publicznego, kiedy wiedzą że jest punktualny oraz czysty.
W trzeciej części debatanci skupili się na mikromobilności, czyli rowerach, hulajnogach oraz innych urządzeniach transportu osobistego. By bezpiecznie korzystać z takich środków transportu niezbędna jest rozbudowana i bezpieczna sieć dróg rowerowych, a także miejski system przejazdów.
W Koninie (…) droga rowerowa ma na przykład 500 metrów, nagle się kończy i trzeba zjechać na chodnik bądź na ruchliwą ulicę – zauważył Piotr Czerniejewski, reprezentant komitetu Otwarty Konin.
Przywołując przykład systemów miejskich działających w krajach skandynawskich, wskazał potrzebę powstania oferty roweru miejskiego w Koninie, rozszerzonego dodatkowo o rowery elektryczne.
Na koniec nadszedł czas na pytania od widzów. O to, jakimś środkiem transportu przyjechali na debatę kandydaci zapytał z sali Bartłomiej Kózka z Rowerowego Konina. Z odpowiedzi dowiedzieć się można było, że trzech gości na debatę przyjechało samochodami, jeden rowerem, a jeden skorzystał z transportu publicznego. Internauci dopytywali także o plany wydatkowania środków z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji na poprawę komunikacji regionalnej i koszty autobusów wodorowych.
Jak pokazała dyskusja, temat mobilności i potrzeba szukania skutecznych rozwiązań wyzwań komunikacyjnych miasta i okolic jest niewątpliwie istotny. Transport spaja miasto jak krwioobieg i sprawia, że funkcjonować i rozwijać mogą się także jego inne elementy.
Debata została zrealizowana przez Fundację Instytut Zielonej Przyszłości w ramach Kampanii informacyjno-edukacyjnej o elektromobilności #Elektryczna Wielkopolska w projekcie regionalnym LIFE AFTER COAL PL.
Wielkopolska droga do neutralności klimatycznej – konferencja
Wielkopolska droga do neutralności klimatycznej” to II konferencja organizowana w ramach naszego projektu. Będzie to dobra okazja do dyskusji nad najpilniejszymi wyzwaniami pojawiającymi się na drodze do neutralności klimatycznej.
Syndrom gotującej się żaby – czy przyzwyczajamy się do zmian klimatycznych?
Współczesny świat stoi w obliczu jednego z najpoważniejszych wyzwań – zmian klimatycznych. Układ klimatyczny Ziemi, będący dynamicznym i skomplikowanym systemem, podlega nieustannym przekształceniom.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.